Zowel consumenten als bedrijven maken gebruik van internet. Alleen daarom al zou online marketing onmisbaar moeten zijn voor organisaties. Toch hoor ik vaak dat “online marketing niets voor mijn bedrijf is” of verneem ik dat het voor pure B2B nog in de kinderschoenen staat, dat terwijl B2C jaar in jaar recordomzetten blijft realiseren. Om waarde te creëren uit B2B online marketing, is het belangrijk inzicht te krijgen in het veranderende B2B-gedrag. Want hoe dan ook vindt er een duidelijke verschuiving plaats van traditionele communicatie naar internetmarketing.
Ben jij er klaar voor om jouw B2B organisatie online meer zichtbaar te maken? Lees dan verder, want in dit blog vertel ik je graag meer over B2B SEO.
Wat is B2B SEO?
Om goed te begrijpen wat B2B SEO is, is het belangrijk om te beginnen met dat het koopproces bij B2B compleet anders is. Bij B2C zie je sneller aankopen vanuit emotie of een impuls, terwijl het aankoopproces bij B2B vaker een langdurig en weloverwogen proces is. Daarnaast betreft het niet enkel het overtuigen van één persoon, maar heb je te maken met verschillende stakeholders binnen een zogeheten decision making unit (DMU) met ieder zijn eigen belang bij een product of dienst.
De technieken die worden gebruikt binnen B2B marketing zijn gebaseerd op de technieken die we kennen uit B2C marketing. Het grote verschil is echter dat een consument zijn of haar aankoop vaker baseert op prijs en emotionele kenmerken, zoals status en populariteit. Terwijl een zakelijke koper ook een beslissing neemt op basis van de winstpotentie voor de organisatie (oftewel ROI).
Waarom is SEO ook voor B2B belangrijk?
Wie zijn nou die zakelijke kopers die ook beslissingen nemen? En hoe speel je hier op in? Meer kennis en inzicht in het koopproces en in welke fase van oriëntatie iemand zit helpt je gebruik te maken van de beschikbare online marketing-kanalen. Nu zijn er nogal wat kanalen om online marketing goed uit voeren. Of die kanalen echt goed zijn laat zich maar op 1 manier echt meten; meer kwalitatieve bezoekers naar de specifieke producten of diensten en uiteindelijk meer verkoop. Door meer inzicht in data te krijgen kun je ook effectiever erop in spelen. Maar hoe zorg je ervoor dat er meer kwalitatief bezoek op je website komt? Eén van de kanalen is SEO..
Om online leads te genereren, heb je bezoekers nodig en SEO gericht op B2B helpt je hierbij. Prospects zoeken in veel gevallen online en vaak wordt dan gelijk gedacht aan Google. Het gebruik van zoekmachines is zo’n integraal onderdeel van het dagelijkse (bedrijfs)leven geworden dat je er niet meer omheen kunt. Het is niet voor niets dat 9 op de 10 zakelijke beslissers en inkopers zich vooral online oriënteert. Het geheim van een goede SEO-strategie ligt in het vermogen om je content te richten op de verschillende stadia van het koopproces: het actieve proces dat een potentiële koper doorloopt voordat hij tot aankoop overgaat. Je content komt het beste tot zijn recht als deze inspeelt op de vragen en behoeften waar potentiële klanten mee rondlopen. We kennen en definiëren 3 fases waarop we kunnen inspelen:
Awereness
- Marktanalyse rapport
- Onderzoeksrapport
- E-book
- Geschreven content
- Whitepaper
- Educatieve content
Consideration
- Expertgids
- Webinar
- Podcast
- Video
- Whitepaper (vergelijkend)
Decision
- Live demo
- Case study (project)
De koper wenst tegenwoordig steeds meer informatie. Bij B2C is het belangrijk om bijvoorbeeld naast relevante handleidingen ook diverse foto’s, instructievideo’s of combi-artikelen van het product te tonen. De beschikbaarheid van zeer gedetailleerde productinformatie is ontzettend belangrijk in de verkennende fase voor het aankopen van een product. We hebben daar meer over geschreven in ons blogartikel over productinformatiesystemen. Bij B2B is het belangrijker om vertrouwen te wekken dat je het probleem kan oplossen. Het aanbieden van kwalitatieve content (zoals hierboven in de visual is te zien) en het daarbij inspelen in de fase van oriëntatie waar iemand zich in bevindt resulteert in méér kwalitatief hoogwaardige leads, wat weer resulteert in meer offertes, sales en uiteindelijk een hogere omzet.
Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van SEO? Bekijk dan gerust onze cases en neem vooral contact op voor een vrijblijvend gesprek!