We krijgen regelmatig de vraag; is een Product Information Management system (PIM systeem) handig
voor onze webshop? Voor bedrijven met een omvangrijke productcatalogus kan het zeker heel handig
zijn. Dit helpt producenten, groothandelaren en (r)etailers bij het aanbieden van volledige en
consistente product informatie aan de klant. Zo kan een PIM Systeem een waardevolle toevoeging
zijn op een ERP systeem voor het beheren van B2B E-commerce catalogusinformatie, want met een
PIM systeem kan de data in het ERP systeem heel eenvoudig worden aangevuld. Denk hierbij aan
productomschrijvingen, kleuren, afmetingen, afbeeldingen, instructievideo's en handleidingen. Maatwerk software zoals een PIM systeem
helpt hierbij.
Wil je weten hoe? In deze blog vertellen we jullie de voordelen van een PIM systeem.
Beheren van goede en uitgebreide product data wordt steeds belangrijker
Een PIM systeem is uitermate geschikt voor bedrijven die veel producten produceren of verkopen. Vandaag de dag wensen consumenten namelijk zo veel mogelijk relevante informatie te ontvangen voordat zij overgaan tot een aankoop. Het is dus belangrijk om, naast relevante handleidingen, ook diverse foto's, instructie video's of combi-artikelen van het product te tonen. Zo geeft 88% van de ondervraagde consumenten volgens Forbes aan dat de beschikbaarheid van zeer gedetailleerde productinformatie ontzettend belangrijk is in de overweging fase.
Steeds meer bedrijven willen hun klanten hierin tegemoetkomen alleen zie je in de praktijk dat productinformatie wordt opgeslagen in verschillende systemen, met versnipperde informatie als gevolg. Het juist en goed verwerken van de informatie wordt dan al snel een tijdrovend proces met kans op fouten ten gevolge. Door de razendsnelle ontwikkeling van e-commerce (helemaal door Corona) en ook veranderingen in klantgedrag zien we een enorme stijging in de populariteit van PIM systemen.
PIM systeem steeds vaker de centrale spil voor marketing
Waar een ERP systeem een geweldige oplossing biedt voor met name interne data (business intelligence, CRM, HR en productieprocessen), biedt PIM de oplossing voor productdata. Het PIM systeem zorgt ervoor dat alle data vanuit één platform kan worden beheerd en verspreid wordt over alle kanalen. De data is hierdoor overal identiek, wat zorgt voor een verhoogde kwaliteit van deze informatie en een uniforme uitstraling.
Binnen het Product Informatie Management systeem heb je de mogelijkheid om classificaties toe te kennen aan producten of productgroepen, waardoor er een product ontstaat met vele specifieke kenmerken. Een PIM kan ondersteuning bieden bij het consistent informeren over een product, wat een goede uitwerking op de conversie heeft. Een PIM systeem is dus een moderne oplossing voor organisaties die werken met veel leveranciers, een breed aanbod aan producten en meerdere marketing- en verkoopkanalen (zoals webshops, apps, offline enzovoorts) hebben.
Conclusie: Schep orde in chaos
Een PIM-systeem schept orde in chaos. Dit is de basis waarop product content geoptimaliseerd kan worden. Bijvoorbeeld om de vindbaarheid en verkoopbaarheid te verbeteren. We hebben de voordelen hieronder op een rij gezet:
Product Informatie Management zorgt voor efficiency
- Eén centraal systeem waar alle productinformatie beschikbaar is
- Verschillende afdelingen kunnen met elkaar samenwerken aan product content in een PIM systeem
Kunnen vertrouwen op productinformatie
- Productinformatie wordt in een eenduidig formaat opgeslagen
- Alle productinformatie wordt op een eenduidige productclassificatie beheerd
- Een goed PIM-systeem signaleert product content die niet voldoet aan de kwaliteitseisen
PIM software verbetert de verkoopbaarheid van producten
- Uniforme klantbeleving
- Omnichannel data delivery
- Integratie met e-commerce en andere systemen